Wednesday, February 22, 2012

MSSD Tuaran 2012 (Kali Ke-44) - Hari 1 dan 2

Tahun terkahir aku di SMK Narinang Kota Belud pada 2009, sekolah tersebut telah menjadi tuan rumah majlis sukan sekolah-sekolah daerah (MSSD) Kota Belud dan aku telah dilantik sebagai AJK peralatan dengan hakim lontar peluru. Entahlah, apa yang aku ingat semasa sukan tersebut adalah kabur kerana sudah menjadi tradisi sejak sekolah menengah, aku ne bukanlah jenis suka nak menyibuk semasa sukan sekolah dan aku lebih selesa duduk memerhati berjam-jam tanpa ada kerja yang aku buat. Malahan semasa kali pertama bergelar pendidik dalam tahun 1998, aku duduk di meja guru selama 2 masa tanpa membuat apa-apa dan tiga perkataan yang keluar dari mulut aku pada masa itu ialah, "buat kerja sendiri". Kenapa, entahlah...aku pun tak tahu kenapa. Mungkin aku ne jenis malas nak bercakap dengan individu yang berbeza usia terutamanya orang yang jauh lebih berusia mahupun jauh lebih muda.

Kemudian semasa aku berpindah ke SMK Pekan Kota Belud II sekitar Mac 2009, sekali lagi sekolah aku menjadi tuan rumah MSSD Kota Belud dan banyak kenangan yang tidak dapat dilupakan semasa aku menjadi AJK buku aturcara majlis tersebut. Tetapi pada tahun 2012 ini, sekali lagi aku terlibat dengan MSSD Tuaran kali ke 44 dan kali ketiga berturut aku berkhidmat di sekolah yang menjadi penganjur. Sehingga aku terfikir, adakah aku akan berpindah ke sekolah yang akan menjadi tuan rumah (penganjur) MSSD lagi kemudian hari. Maklumlah, aku ne bukan jenis yang suka sangat terlibat dalam aktiviti berorientasikan sukan ini walaupun aku masih boleh bersukan. Aku tak dapat bayangkan kalau aku berpindah sekolah baru semula dan sekolah tersebut menjadi tuan rumah atau penganjur semula.

Semasa MSSD Tuaran 2012 ini, aku dilantik sebagai AJK Statistik dan Data yang berdasarkan pemerhatian aku di Daerah Kota Belud dahulu adalah tugasan yang amat sibuk dan memeningkan. Tapi apa yang menarik dalam temasya Daerah Tuaran ini ialah, semuanya menggunakan peralatan ICT walaupun laptop dan printer adalah milik peribadi guru. Kemudian duduk dalam bilik berhawa dingin di Stadium UMS dengan talian internet yang boleh aku anggap boleh untuk mengemaskini blog dan membaca berita terbaru melalui media ke-3 ini adalah sesuatu yang bagi aku boleh dianggap peralatan yang memenuhi kehendak aku. Hahahahaha, lagipun entri kali ini aku "update" semasa menunggu keputusan yang belum lagi muncul untuk dimasukkan ke dalam pengkalan data. "Awesome, no need to write everything...just used a keyboard aka hidden tool".

Orang kuat SMKTFSK dalam penganjuran temasya sedang bersantai

CameraGirl 1 : Di luar SMK Tamparuli

Guru pengiring kontijen SMKTFSK sedang memantau

Kontijen SMKTFSK sedang berehat dan membuat percaturan

Penonton setia : Padang SMK Tamparuli

Ternakan lebah madu di padang SMK Tamparuli

Hari pertama penganjuran temasya MSSD Tuaran dilaksanakan di dua "Venue" dengan padang SMK Tamparuli digunakan pada hari pertama dan melibatkan acara padang sahaja. Disebabkan kesibukkan di bahagian statistik dan data, aku hanya menyerahkan 600D aku kepada pelajar tingkatan 6 kelab fotografi untuk merakamkan memori yang tercatat sepanjang penganjuran kali ini. Memang zaman persekolahan banyak membentuk memori dan kenangan dalam kalangan pelajar dan aku berfikir, kenapalah zaman aku sekolah dahulu tiada DLSR dan talian internet. Kalau ada mungkin banyak kenangan yang akan dapat dirakam dan disimpan dalam lipatan cakera pelajar. Apa yang mampu ialah 2 billion sel yang ada dan ramai dalam kalangan aku dan rakan-rakan mula melihat kenangan zaman persekolahan dahulu pudar dimamah usia. Erk! Aku terus terfikir pesan Imam al-Ghazali bahawa, yang jauh itu ialah masa lalu. Memang aku rasakan kenangan zaman persekolahan itu semakin jauh walaupun masih terlibat dalam bidang pendidikan dari sudut pandangan yang berbeza. Mungkin bagi rakan-rakan yang tidak terlibat secara langsung dengan bidang pendidikan, kenangan itu pasti lebih jauh daripada mereka kerana tidak ada perkara yang boleh mencetuskan memori itu dari aspek yang lebih dekat berbeza dengan guru-guru sekolah menengah.

Acara 400M di Stadium UMS

CameraGirl 2 : Candid ka apa ntah! Baretta... hahahaha

Cikgu Anne selaku AJK Hadiah dengan pembantu

Kontijen SMKTFSK : Pakai Topi Orang Paling Kuat Temasya

PBSM SMKTFSK : Sesi bergaya sebelum letih angkat atlet

Stadium UMS : Banyak kenangan aku semasa belajar tahun 2000 dahulu

Atlet

Temasya hari kedua diadakan di Stadium UMS dan hujan turun pada pagi hari tidak mengganggu perjalanan temasya. Ramai juga dalam kalangan atlet dan pengurus pasukan yang basah kuyup terutamanya Penolong Kanan Kokurikulum sekolah aku yang sibuk mengurus dan memastikan temasya berjalan lancar. Tapi kenapa lak cameragirl aku tak ambik gambar dia? Hahahahahaha, cameragirl ne sibuk nak ambik gambar atlet sampai lupa nak ambik gambar pengurus pasukan, pengurus setiap bahagian, dan lupa nak ambik gambar individu-individu penting dalam temasya kali ini. Diharap dalam entri yang akan datang, cameragirl baru akan dapat merakam memori yang lebih penting untuk aku guna dalam majalah sekolah pada tahun ini. Pelajar kelab fotografi SMKTFSK nampaknya hanya golongan hawa yang mendominasi kelab tersebut. Pada pagi ini pun 2 orang cameragirl yang lapor diri, adakah golongan Adam pun pupus seperti zaman aku belajar 10 tahun yang lampau...entahlah.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...