Saturday, February 25, 2012

Logo Sekolah Aku

Selepas berpindah ke SMKTFSK pertengahan tahun lepas, perkara yang menghairankan aku ialah bagaimana sukarnya untuk mendapatkan salinan logo sekolah dan logo tersebut begitu kabur dan menyakitkan mata aku. Hahahahahahahaha, ntahlah kenapa lak aku suka sangat nak hairan pasal logo tersebut. Mungkin kerana bagi aku logo ne ibarat bendera ataupun simbol betapa sekolah tersebut adalah sebuah organisasi yang mempunyai matlamat dan dalam bahasa yang mudah, sebuah negara yang berdaulat pun mempunyai bendera yang acapkali menjadi kebanggaan warganegaranya. Selepas beberapa bulan, aku masih lagi tidak mempunyai masa yang cukup dan kelapangan untuk menilai dan meneliti logo tersebut. Mana tahu nanti sebenarnya logo yang aku dapat adalah yang terburuk dan ada sudah logo baru yang dibuat, berikut adalah logo yang aku dapat:

Logo asal yang aku dapat tahun lepas

Aku masih tidak mengetahui bagaimana logo sekolah aku boleh menjadi begitu kabur dan mungkin kerana pengaruh masa menjadikannya begitu. Walaupun aku sudah brkhidmat di 3 buah sekolah di Negeri di Bawah Bayu ini, keadaan yang sama pun berlaku dengan sekolah sebelum ini dan pada masa itu aku malas nak ambik port sangat. Cuma logo kedua-dua sekolah tersebut tidak berubah sehingga ke hari ini dan ianya tidak sekabur logo sekolah aku pada hari ini. Sejak tahun lepas aku memikirkan idea bagaimana nak membentuk semula logo tersebut dan aku masih tidak lagi mempunyai kelapangan sehinggalah aku dilantik menjadi AJK Statistik dan Data MSSD Tuaran 2012. Kalau diikutkan pengalaman aku di sekolah lama (daerah Kota Belud), urusan statistik dan data dibuat secara manual dan kadangkala membuatkan AJK tidak menang tangan untuk membuat analisis pungutan pingat dan data-data berkaitan. Tapi seperti entri sebelum ini, aku hairan kerana kali pertama jadi AJK duduk di bilik berhawa dingin dan banyak masa terluang dan hasilnya ialah logo baru sekolah seperti berikut:

Logo baru yang siap

Logo yang aku buat menggunakan perisian Corel Draw ini tidak jauh bezanya dengan logo asal dan perbezaan cuma dalam aspek kejelasan, saiz, dan sudut logo tersebut. Semuanya disebabkan aku mempunyai masa terluang yang aku rasa seperti tidak percaya sepanjang temasya MSSD Tuaran berlangsung di SMK Tamparuli dan Stadium UMS minggu lepas. Banyak jam juga dihabiskan untuk menyiapkan logo ini dan banyak juga yang aku muat naik ke laman facebook sebelum logo akhirnya dapat di "trim" supaya lebih "sharp" dan jelas. Malahan komponen-komponen utama dalam logo pun aku sempat leraikan seperti berikut:








Proses untuk melengkapkan baik pulih logo ini memerlukan masa hampir 5 hari dengan masa penuh hampir 10 jam dan aku habiskan juga walaupun kadangkala kebosanan apabila membuat lakaran dan menyusun kedudukan layer yang hampir 100 layer yang berasingan. Kalau menggunakan teknik lama iaitu kertas dan peralatan lukisan tradisional, aku rasa makinlah aku bosan dan hasilnya pasti tidak siap. Banyak juga maklumat yang aku perolehi daripada rakan-rakan dan hasilnya adalah logo asal yang dikekalkan maksud seperti asalnya berikut:


Banyak kali juga aku upload beberapa layer ke laman facebook untuk mendapatkan reaksi daripada rakan-rakan sebagai perkongsian dan mungkin disebabkan kekangan masa peribadi yang berbeza menjadikan ada yang memberi pandangan selepas siap logo ini. Tapi bagi aku tidak membawa masalah disebabkan projek ini bukanlah "grand" atau perlukan kertas kerja kerana proses asas ialah baikpulih dan mengekalkan ciri-ciri asal logo tersebut. Hasilnya adalah aku dapat menggunakan logo ini nanti di dalam majalah tahunan sekolah dan itu adalah matlamat utamanya. Selain itu, kekaburan tentang bentuk dan motto yang terdapat dalam logo ini dapatlah aku leraikan. Jadi layan beberapa "print screen" mudah aku semasa menghasilkan logo ini:

Terfikir gak aku nak buat puzzle... hahahahahaha

Banyak kali gerakan dan pandangan biasa bila aku layan CorelDraw

Print Screen last step

Akhir sekali, siaplah proses baik pulih yang aku buat terhadap logo sekolah ini selepas berhempas pulas menggunakan masa terluang bagi projek membuat majalah sekolah pada tahun ini. Kadangkala aku terfikir betapa pengalaman semasa semester 1 tahun pertama di UMS banyak memberikan aku pengetahuan tentang penggunaan asas program grafik apabila mengambil kursus Lukisan dan Catan serta Rekabentuk Grafik. Aku harap logo ini akan dapat memberi manfaat kepada warga sekolah dan bentuk yang jelas ini dapat menimbulkan semangat dalam kalangan pelajar. Ini kerana logo ini adalah logo kedua sekolah dan mengikut apa yang dimaklumkan oleh rakan guru yang merupakan bekas pelajar sekolah ini ialah logo yang digunakan semasa beliau bersekolah dahulu adalah lain dan proses baik pulih aku merangkap proses yang ketiga dalam pembentukan logo sekolah. Apa yang penting bagi aku ialah logo ini dapat digunakan secepat mungkin dan mata aku tak sakit lagi bila melihat kekaburan yang ada pada logo sekolah aku... hahahahahahaha.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...