Wednesday, February 8, 2012

Aku dan Kenangan Budak Sekolah Menengah (Hari Khamis)

Hari KHAMIS sepanjang minggu adalah hari yang menyeksakan jiwa semenjak aku berada di sekolah menengah dan ramai dalam kalangan rakan-rakan rapat aku dahulu sering mengira jari sehingga ke jari kaki supaya hari Jumaat akan menjelang dengan cepat tanpa melalui hari khamis yang menyeksakan. Kenapa menyeksakan? Entahlah... aku pun tak tahu kenapa kepala kami macam sudah di "set" kan begitu. Mungkin budaya yang suka melepak sepanjang hujung minggu di kampung menjadikan kami begitu.  Apabila tamat zaman persekolahan, banyak kenangan aku bersama rakan-rakan yang semakin pudar dek kerana penangan jarak dan bidang kerjaya masing-masing. Malahan hanya perbincangan atas talian yang menjadi sebahagian agenda penting dan aku berani katakan bahawa semua rakan-rakan sebaya aku (sekelas / sekampung) semuanya kerek tidak menggunakan kemudahan laman sosial ataupun laman blog. Selebihnya hanya rakan lebih senior dan kenalan yang lebih muda dan ini membuatkan kadangkala cerita tetap akan jadi seperti zaman sekolah.

Kenangan yang paling aku tak dapat lupakan ialah bila melibatkan cerita-cerita dengan junior di asrama mahupun di kawasan tandas pelajar lelaki. Masa sekolah dulu, aku akan jalan dengan rakan-rakan sekelas dan masa senior adalah masa yang terindah. Mungkin kenangan itu menyebabkan kadangkala bila aku tegur super junior di atas talian, perkara dok nak membuli ne masih lagi ada sisa-sisanya. Memang perangai macam celaka dan payah nak buang... Nasib baik tiada rakan sebaya aku yang dok usha FB ataupun apa-apa aplikasi atas talian ini kecuali senior dan beberapa orang junior. Kalau tidak aku rasa mungkin kepala masuk air kami akan terus-menerus beroperasi tanpa ada batas masa dan jarak. Malahan walaupun kadangkala kenangan di waktu sekolah tu jauh, apabila kami kembali bercerita semasa berjumpa di waktu sambutan Aidilfitri, terfikir juga betapa kami menggunakan kesenioran dengan cara yang tidak sepatutnya. Kami pernah suruh pelajar tingkatan 1 pergi ke kantin sekolah berbekalkan syiling RM0.50 untuk membeli 2 tin PEPSI, 2 bungkus nasi lemak, dan 2 bungkus mee goreng. Terus muka pelajar tu berkerut dan apa yang lawak ialah beliau mampu menjalankan misi tersebut dengan jayanya. Kemudian bekalan rokok tak payah lah cerita bila dapat diperolehi melalui perkongsian pintar antara kami dengan junior bila junior yang mempunyai peratusan duit hampir 80%, dia yang dok panjat pagar pergi beli, dan kalau 20 batang rokok tu... kami dapat hampir 16 batang. Hahahahahaha...gila dan kadangkala benda tu jadi macam bangang bila difikirkan balik.

Tapi kenangan paling menarik bila kami paksa junior nanyi lagu nasyid sampai 20 kali ditengah-tengah malam buta dan ada junior yang terpaksa ulang-ulang sampai aku ketawa guling-guling sebab asyik lupa lirik. Bila kami ulang cerita tu sekarang, memang lawak la dan budak dok kena tu pun ketawa dan cakap..."Beliun mlo sabey, senget ko wakno mak badak, lelah mak tan pelagu labik tumo. Samah alah wak ateng sekali mak, keparat". Hahahahahahahahahaha...cerita tu korang boleh tengok SINI. Budak yang kena tu pun tak kisah sebenarnya dan itu bukti bila pelajar masuk tingkatan 1, kebanyakkannya adalah lurus bendul dan kami yang otak masuk air suka mengambil kesempatan di atas kesulitan junior-junior. Kemudian masa tingkatan 6 lagilah satu perkara bangang aku rasa bila aku seorang je yang sambung belajar dan yang lain meneruskan hidup mengikut pilihan sendiri. Perangai tu aku tak dapat buang sampai aku sering sekeh kepala budak tingkatan 1 dan 2 yang limpas, bila ditanya kenapa Bang? Aku jawab selamba, jalan bagus sikit... macam pondan. Rakan-rakan aku dari sekolah lain (maklumlah kami dari 8 sekolah berbeza masuk tingkatan 6 di satu sekolah sama) selalu bertanya... kenapa juga ko ne? Entahlah... aku pun tak tahu, mungkin kerana pada hari itu ialah jari KHAMIS. Layan print screen berikut:

Budak ne bukan junior sekolah, tapi budak kampung aku, dulu selalu terserempak...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


Hahahahaha... kira terserempak beginilah, wakakakakakakkakakakaka

Hari KHAMIS memang hari yang membosankan aku dan banyak benda bangang yang aku buat kalau dah bosan dan satu-satunya di blog aku ini ialah bila aku update entri ini. Kenapa lak nak update, entahlah... aku pun tak tahu kenapa dan jari aku ne kebas kot kalau tak menaip.... wakakakaka


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...