Tuesday, February 7, 2012

Aku dan Bahan Bantu Mengajar Geografi

Semasa menjadi seorang pendidik awal tahun abad ke-21, aku bukan seorang yang mempunyai kemahiran dan seorang pendidik Novis yang tegar dan masuk ke kelas dengan ala kadar. Apa yang selalu menjadi pegangan aku ialah aku tidak mahu seperti guru sejarah aku semasa di sekolah menengah yang kadangkala hanya menghabiskan waktu pembelajaran di kelas dengan menyalin nota sampai kebas tangan pelajar satu kelas. Bukan aku ingin menyalahkan cara guru aku, cuma aku mahu melupakan kenangan yang aku rasa cukup lawak bagi aku kerana kebanyakkan nota yang disalin adalah ayat yang sama seperti buku rujukan. Walaupun bagaimanapun, memang aku tidak nafikan semua jasa-jasa guru-guru aku dahulu yang sanggup datang ke sekolah aku yang jauh di pendalaman delta sungai Rajang. Ntahlah... kenangan zaman sekolah menengah ini memang sukar untuk aku lupakan terutamanya apabila melibatkan aspek-aspek kepala pelajar SMK Matu tahun 1990-an yang selalu masuk air teh tak sedap dewan makan.

Apakah yang dimaksudkan dengan bahan bantu mengajar dan kadangkala disebut sebagai Alat Bantu Mengajar? Sebenarnya setiap individu yang terlibat dalam bidang pendidikan sedia maklum dengan istilah tersebut dan kadangkala terpulang kepada mana-mana guru untuk memilih bahan yang sesuai. Tapi apa yang paling penting ialah bahan bantu mengajar tersebut tidak semestinya berkesan untuk semua pelajar. Malahan bahan yang berjaya diaplikasi di sekolah A tidak semestinya berjaya diaplikasi di sekolah B. Begitu juga apabila melibatkan penggunanya iaitu guru di mana bahan yang digunakan oleh guru A tidak semestinya berjaya digunakn oleh guru B, ataupun guru C. Apa yang menyebabkan perkara ini berlaku ialah kerana bidang pendidikan adalah sesuatu yang subjektif seperti mungkin pelajar A dan guru A suka bersaing dan mungkin guru seperti aku dan pelajar seperti B suka berkongsi. Terpulang kepada perspektif masing-masing.

TrekUnit 2 Geografi Tingkatan 5 : Inovasi Asal dari Cikgu Mohd Zaini Subin (SMA RANAU)

Sebenarnya matapelajaran yang aku rasa paling membebankan aku di dunia ini adalah geografi dan aku sebagai seorang pendidik tidak suka untuk merahsiakannya kepada pelajar. kenapa? Kerana bagi aku, pendidikan ini bukan untuk bersaing, tetapi untuk berkongsi dan aku pernah mengajar (01)F6-Sejarah Tamadun Dunia 7 Tahun (02)F6-Sejarah Malaysia 2 Tahun  (03)F5-Sejarah 3 Tahun  (04)F4-Sejarah 5 Tahun  (05)F3-Sejarah 1 Tahun  (06)F2-Sejarah 1 Tahun  (07)F1-Sejarah 2 Tahun  (08)Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan : Ntah  (09)Pendidikan Moral : Ntah  (10)ICTL 2 Tahun  dan sekarang aku mengajar Geografi tak sampai 6 bulan (F3,F4, dan F5). Kenapa hampir 11 matapelajaran dan tahun 2011 dan 2012 adalah musim yang paling memeningkan aku dan ditambah dengan untuk kesekian kalinya pasukan Arsenal  berada di bawah prestasi sebenar. Hahahahahaha... tiada kaitan.

Banyak kali aku menghasilkan bahan bantu mengajar seperti diatas dan sehingga ke hari ini, hanya Sejarah Tingkatan 4 yang habis mengikut sukatan dan soalan setaraf SPM. Jadi bahan tersebutlah yang akan aku jadikan modal untuk pembentangan usul kajian sarjana aku pada 11.02.2012 ini nanti dengan aplikasi berasaskan bahan multimedia ringkas. tetapi sepanjang tahun ini, aku terpaksa menyediakan semula bahan demi untuk di bawa ke kelas dan kadangkala aku terfikir sampai bila aku akan terus membuat bahan baru tanpa ada penambahbaikan. Soalan yang kadangkala bernas juga kerana sukar untuk membuat peningkatan kerana skop satu-satu matapelajaran adalah berbeza, tapi bersyukurlah dengan anugerah ALLAH SWT melalui rezeki dan kesihatan yang dianugerahkannya.

Entahlah kenapa aku merapu buat entri ini...kerana aku tak dapat tidur dan berfikir untuk menyiapkan draf pembentangan usul kajian aku. Semoga dipermudahkan segala urusan aku dan 8 lagi rakan-rakan yang seperti cacing kepanasan menunggu semester terkhir bulan Mac 2012 ini. 

Nota
1. Nota di atas dibuat menggunakan aplikasi Microsoft Words
2. Selepas tamat pengajian, aku akan kongsikan bahan ini di laman blog sejarah dan geografi
3. Masih stuck idea untuk menjadikannya bahan multimedia menarik...emmmm


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...