Sunday, February 5, 2012

Aku dan Adik Member : "Ada apa Pada Nama"

Sejak bergelar pendidik pada tahun 1998 hinggalah tahun 1433H ini, apa yang selalu aku tekankan kepada pelajar semasa minggu-minggu awal proses pembelajaran di kelas ialah pengertian, maksud, atau apa sahaja yang berkaitan dengan nama mereka. Malahan pernah pelajar aku persoalan tentang nama mereka yang sukar untuk mengetahui rahsia disebaliknya kerana selepas tahun 2003 dan tamat pengajian di Universiti Malaysia Sabah (UMS) aku ditempatkan di negeri di bawah bayu dan majoriti pelajar adalah golongan bukan beragama Islam dan memang 90% daripadanya gagal untuk menjawab maksud nama mereka sendiri. Terpaksalah aku ulang versi cerita yang sama iaitu: 
"JUNAIDI ne maksudnya dalam bahasa ARAB ialah perajuritku ataupun dalam bahasa mudah ialah askar... sebab tu dulu cikgu bercita-cita nak jadi askar ataupun pekerjaan yang menggunakan pakaian seragam. Jadi sebagai seorang mausia berakal, kita mesti menggunakan akal dan terpulanglah kepada kamu semua untuk memahami apakah maksud disebalik nama sendiri dan orang yang paling tepat untuk menjawabnya jika tiada maksud dalam bahasa Arab, Inggeris, etc... ialah ibu bapa sendiri, balik dan tanya dengan sopan santun dan anda akan mengetahuinya."
Memang aku tak nafikan bahawa selepas menjadi seorang pendidik, adalah penting untuk aku mengenali nama dan pemilik nama tersebut di kelas. Cuma selepas tahun 2009 apabila aku dipindahkan lokasi berkhidmat dengan sedikit paksaan dan sekarang berkhidmat di sekolah baru lagi, perasaan minat dan motivasi kerja itu semakin pudar dan pudar dan pudar. Tapi bukan isu itu yang ingin aku kongsikan di sini, apa yang ingin aku kongsikan ialah istilah "Ada apa Pada Nama" khususnya kepada individu yang aku kenali dan persepsi orang lain terhadap nama aku di platform maya ini. Memang aku lebih suka duduk berjam-jam di depan komputer dan melayari pelbagai blog dan menggunakan pelbagai aplikasi atas talian dan semakin aktif semenjak aku meneruskan pengajian di peringkat sarjana Komputer dalam Pendidikan hampir setahun yang lepas. Tiada talian internet adalah sesuatu yang menyeksakan jiwa dan raga aku.


Kalaulah aku masuk PALAPES (ROTU) semasa di UMS mungkin aku akan
berusaha masuk ATM dan mungkin dapat menggunakan pangkat Mejar.

Apabila ledakan web 2.0 dalam tempoh 5 tahun terkebelakang ini yang dipelopori oleh laman blog, kolabarasi wikipedia, posdcast audio (youtube...etc), dan laman sosial, isu tentang ada apa dengan nama ini semakin sukar untuk dimengerti. Bayangkan apabila anda menerima pelawaan pengguna laman sosial seperti facebook, adakah anda mempersoalkan identitinya. Mungkin tidak ataupun sebaliknya, tapi bagi aku... aku akan "accept" dan "request" individu yang aku kenal dan daripada 606 rakan facebook 90% adalah individu yang aku kenal melalui percakapan, rakan sekerja, bekas pelajar, rakan sekolah, dan rakan-rakan kampung. Selebihnya berlambak lagi aku biarkan berkulat permintaan mereka kerana memang aku tak kenal dan aku tak boleh agak siapa individu tersebut. Malahan selebihnya aku tak kenal kerana hanya berkomunikasi melalui web 2.0 (Blog) dan mungkin dia adalah pemilik blog yang aku selalu baca dan kadangkala adalah pelayar tegar internet yang mempunyai minat yang sama.

Tetapi apa yang melucukan ialah apabila individu yang aku kenal dan dia pula yang merasakan aku sahaja-sahaja accept dan dalam bahasa mudah adalah "silap orang". Hahahahahaha FTW... sekarang baru aku rasakan istilah "Digital Natif" dan "Digital Immigrant" hampir tidak tepat jika dikaitkan dengan dunia ketiga. Apa lagi dengan sambungan talian internet Malaysia yang lembab berbanding dengan negara-negara peneraju aplikasi atas talian. Anda boleh baca artikel ulasan aku tentang kelajuan internet di SINI dan SINI.  Walaupun kadangkala ulasan aku lebih kepada cerita tentang sesuatu yang aku buat sebenarnya, tetapi anda akan jumpa berapa nilai kelajuan internet di Malaysi Timur dan Malaysia Barat dan negera-negara peneraju utama aplikasi atas talian dunia. Apa yang aku cuba sampaikan ialah kesan daripada aku melayari internet selepas asar hari ini adalah sesuatu yang melucukan dan membuatkan aku teringat balik semasa zaman aku di sekolah menengah (teringat rakan-rakan sekolah masa Tingkatan 1-5 dan terbayang balik muka guru-guru aku yang sudi berkhidmat di daerah terpencil di kawasan Delta Sungai Rajang). 

Jadi layan perbualan mudah aku dengan adik member aku semasa sekolah menengah, apa yang lawak ialah isu yang aku maksudkan iaitu "Ada apa Pada Nama":

Mula-mula... acara tukar link blog paling bangang pernah aku buat, tapi okaylah kalau masa FB

Haram halal aku tak terlibat dengan perniagaan online setakat ini, Tapi dia ne belum faham SEO

Membaca atau bercakap, Rileks! Banyak soalan tak terjawab. Aku fikir masa ne, "Digital Natif" FAIL

U see...JUNAIDI MOHAMED vs IMRAN JUNAIDI... Hahahahahaha FTW. Tapi dia ne memang
Berbakat kalau berdebat dan berhujah macam kakak dia ne. Darah Cikgu ada tu... berbanding aku

Zuraini Said : Your younger Brother ne, "Wak may menak Gambar". Bak sini aku ambik gambar ko
Bukti Bahasa Melanau adalah "Dinamik" & bukan "STATIK" aku prefer. Wak may kukak Gambar

Super Fallacy gak adik member aku ne, ada bakat dan kesian CIKGU IMRAN. Hahahahahahaha

Salam Maulidur Rasul 1433H dan sorry ye, kalau bahasa rojak dan macam...

Sebenarnya aku kenal dan sangat kenal dengan cikgu yang dia maksudkan tu, IMRAN JUNAIDI tu super duper senior aku masa sekolah dulu. Tapi biarlah dia cari akaun FB cikgu dia sampai dapat walaupun aku rasa cikgu dia takde akaun FB pun. Cikgu dia mengajar diaorang di SMK Matu dan aku mengajar di SMK TPDPH Normah Daro dalam tahun yang sama kot. Cuma selepas aku meneruskan usaha mencari rezeki di Negeri di Bawah Bayu awal tahun 2000, jarang sudah aku terserempak dengan cikgu dia ne walaupun sebenarnya Cikgu Imran ne kahwin dengan anak Jiran aku. Mungkin faktor aku jarang balik ke kampung kecuali semasa sambutan Aidilfitri sahaja menyebabkan perkara ini berlaku. Sejak tahun 2000 tidak sampai 30 kali aku balik ke kampung dan kadangkala ada rakan sejawatan aku yang kata aku gila tak mau balik... tapi dia pun bukan balik 5X setahun, paling-paling balik 2X setahun macam aku juga, apalah.

Apa yang penting bagi aku ialah bukan sejauh mana kemahiran dimiliki untuk menggunakan kemudahan aplikasi atas talian ini, cuma sejauh mana kesedaran kita tentang isu keselamatan data dan sebagainya. Tengok adik member aku kat atas tu. Detective Conan dan memang dia tak letak gambar sendiri pun, kenapa? Mungkin dia berfikir sama seperti aku, kalau letak gambar...kena pedajal nanti susah. Kemudian kenapa aku tahu dia adik kepada CLASSMATE aku dulu, kenapa? Ntahlah... mungkin sebab aku suka bongkar akaun FB orang kot. Hahahahahahaha. SALAM MAULIDUR RASUL 1433H.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...