Sunday, November 20, 2011

Talian Internet Pada Ketinggian 4000 Meter Dari Aras Laut

Semasa cuti hujung minggu ini aku rasa bosan kerana kelas dibatalkan, ada rakan aku yang sibuk mendaki Gunung Kinabalu dan aku yang tak dapat ikut perancangan tersebut kerana kekangan jadual kuliah terpaksa duduk bosan mengadap komputer dan kelas mengikut jadual asal dibatalkan kerana masa pensyarah tidak diambil kira oleh pembuat jadual. Kadangkala terfikir kenapa jadual tak mementingkan masa pensyarah kalau tiada pensyarah takkan la pihak universiti nak turun mengajar : mode buat aku bengang bila benda mudah jadi susah dan pensyarah nak cover sampai 2 kelas sehari memang tak boleh sebab mereka pun memerlukan masa rehat:bukan mesin:kelas dari jam 8am - 5pm. 


Semasa aku mula mendaki Gunung Kinabalu hampir sedekad lalu, talian internet seperti belum sampai ke puncak dan talian telefon bimbit belum mendapat liputan penuh. Apa lagi sekitar tahun 1990-an dan semasa cuaca kurang mengizinkan, keadaan akan menjadi lebih sukar untuk perkhidmatan telefon bimbit. Pada hari ini, perkembangan dalam bidang telekomunikasi negara telah memberi peluang kepada kita untuk berkomunikasi tanpa mengira jarak dan lokasi seperti yang berlaku sebelum aku menaip entri ini. Gambar disebelah adalah print screen di akaun facebook aku dan founder LCCSL telah menjadi orang pertama menyampaikan berita dari Laban Rata.

Pada hari rakan-rakan aku mendaki Gunung Kinabalu hari ini (19 November 2011), belum sampai lewat petang, salah seorang rakan aku dah sibuk berfacebook dari kawasan rehat sebelum mendaki ke puncak pada pukul 2.00 pagi 20 November. Malahan beliau sempat mengambil kisah pasal LCCSL (Fantasy Football) kerana mata pasukan beliau hanya 12 pada hari pertama perlawanan minggu ke-12 (hahahahahaha mata 12 : 12 kali perlawanan BPL). Gambar di atas jelas menunjukkan kerunsingan beliau dengan prestasi pasukan fantasynya. Tetapi apabila aku terkenang balik misi aku menawan puncak Gunung Kinabalu hampir sedekad lalu, takda yang menarik berlaku... macam biasa, aku bangun 8 pagi semasa rakan-rakan turun dari puncak ke kawasan rehat Laban Rata... emmmmm, aku akui... syok tu tido sejuk dalam selimut, malas nak bangun 2 pagi untuk mendaki ke puncak gunung tertinggi di Malaysia... Kalau ada masa aku akan tunaikan misi ini nanti!

Nota:
1. Aku sempat wakilkan kepada rakan terbabit untuk sampai ke puncak... selesai misi aku
2. Sedikit maklumat tentang Gunung Kinabalu di sini



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...