Wednesday, November 23, 2011

Musim Banjir - Kenangan Zaman Kanak-Kanak

Klik Untuk Sumber Gambar
Mengikut istilah geografi berdasarkan pemahaman aku, banjir merujuk kepada paras air sungai yang naik dan telah melimpah ke tebing sungai apabila sungai tidak mampu menampung kapasiti air yang memasukinya. Sumber air ini berpunca dari kawasan hulu yang mengalami hujan lebat dan menyebabkan limpahan air ke kawasan hilir sungai dan hujan lebat yang berlaku di kawasan yang mengalami banjir (hilir @ muara sungai). Pada penghujung tahun macam ne memang kerap berlaku banjir, malahan Thailand sekarang masih dilanda banjir antara yang teruk dalam sejarah negara. Banyak kereta toyota sangkut tak dapat dihantar ke Sabah Sarawak (hahahahahaha), harga hardisk naik RM90 walaupun kilang Western Digital ada kat penang.... buat aku panas. Kemudian negeri-negeri pantai Timur seperti Terangganu dan Kelantan sekarang sudah menampakkan tanda-tanda akan berlaku banjir sekali lagi. (aku heran, kenapa negara dah maju - terusan seperti terusan Wan Mat Saman di Kedah kerajaan tak dapat nak buat di kawasan yang kerap dilanda banjir, politik oh politik). Takkan lah takda cara nak selesaikan masalah banjir, dunia dah maju, teknologi dah sampai ke bulan.

Lupakan masalah negara, politik, dan sekeliling... musim banjir memang indah bagi aku sejak zaman kanak-kanak. Malahan ada rakan aku yang menyelam masa musim banjir ini tak timbul-timbul sampai sekarang (fuh power punya nafas). Layan gambar lama masa banjir di kampung aku... hahahahahahaaaaa:



Budak Kampung Aku Tak Pandai Begini Memang Kira Tahap Bangang

Nah... Pemandangan dari Udara Kampung Aku. Ada Ahli Group
Facebook Aku Upload... Tu Group Closer For Anak-Anak Kampung Sahaja

Nah... Jambatan Utama Yang Menghubungkan Kampung Aku.
Semua Sudut Kampung Aku dah Usha... Lepak Punya Pasal

Nota:
1. Kalau tak pandai pandai berenang... (member aku dan aku semua pandai berenang) hahahahaha... kena cop bangang masa zaman aku kanak-kanak



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...