Sunday, November 20, 2011

Ledakan Teknologi Web 2.0

Ledakan Teknologi Web 2.0 - Platform Rangkaian Sosial Hari Ini
Ledakan teknologi web 2.0 yang membawa bersama-samanya platform rangkaian sosial seperti twitter, facebook, youtube, friendster (ada lagi ka ne? ntah...malas mau check), hai 5, dan banyak lagi sampai tak terkira kerana banyak perisian terkini yang boleh membangunkan rangkaian sosial seperti facebook. Contohnya Jcow yang baru melancarkan versi 6.0 merupakan antara perisian berbayar yang boleh digunakan untuk membangunkan rangkaian sosial sendiri seperti salingsapa.com yang pernah menjadi pertikaian di laman blog beberapa ketika dahulu.

Tadi aku plan ingin keluar lepak tengok perlawanan yang paling dinantikan oleh geng-geng LCCSL pada malam ini... iaitu perlawanan minggu ke-13 BPL antara Chelsea dan Liverpool di Stamford Bridge, tetapi perlawanan "Super Sunday" hanya akan bermula sekitar 11 malam nanti. Setiap malam walaupun bukan musim cuti sekolah seperti ini, aku suka lepak di luar dan akan balik menjelang subuh nanti... hahahahahahaha, gaya tak berubah semenjak zaman sekolah menengah. Sebenarnya aku tertarik dengan ucapan PM dalam buletin utama (aku tak suka langsung ne buletin utama dan takda apa yang telus sangat) sekejap tadi tentang taktik BN nak lantik calon yang mempunyai performance yang tinggi dalam penglibatan termasuk terkenal di laman sosial. Erkkk... setahu aku 100% ahli politik Malaysia ialah "Digital Immigrant" termasuklah siapa-siapa yang lahir sebelum tahun 1990-an. Memang lah penting untuk ahli politik mengekalkan kredibiliti dan keterkenalan melalui jaringan sosial... tapi macam aku rasa dah ketinggalan lak dasar tu. Apa boleh buat, aku bukannya suka politik dan memang aku tak nafikan golongan "Digital Immigrant' ada juga yang pakar dalam bidang ICT. Lagipun antara prinsip utama teknologi ini ialah perkongsian ilmu... jadi perkongsian amat penting untuk mengukuhkan kedudukan politik dalam kalangan anak-anak muda. Kalau kat Malaysia... memang rangkaian facebook menduduki ranking tertinggi dalam kalangan pengguna web 2.0 dan aku rasa kesan daripada facebook terhadap rakyat Malaysia memang meliputi semua aspek. Lepas ini, semua ahli politik akan pakat-pakat buka blog, facebook, dan twitter... hahahahahahahhahaha

Nota:
1. Ledakan web 1.0 ke 2.0 membawa 4 platform penting dan yang paling super saiya ialah rangkaian sosial.
2. Teringat aku dengan assignment pertama untuk kursus pendidikan berasaskan rekabentuk web dan multimedia.
3. Facebook paling tak laku di Jepun walaupun facebook ada versi bahasa Jepun kenapa? Fikirkan sendiri
4. Aku nak keluar makan... Suarez skor 3 dan enrique 2, tapi chelsea memang 6 - 5... hahahaha Arsenal Juara Liga...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...