Wednesday, November 30, 2011

Kampung Aku dan Warganya Yang Mengecapi Arus Pemodenan Negara

KLCC... Aku tak pernah sampai pun, maklumlah anak kampung
Persekutuan Tanah Melayu merdeka dalam tahun 1957, kemudiannya pembentukan Persekutuan Malaysia dalam tahun 1963 telah memberi ruang kepada Sarawak bumi kenyalang yang sememangnya antara negeri yang terbesar dalam persekutuan Malaysia mengecapi kemerdekaan secara aman walaupun terdapat sedikit penentangan daripada warga tempatan. Lupakan tentang penentangan, lupakan tentang kemerdekaan, lupakan tentang segalanya... Sarawak adalah negeri yang kaya dengan sumber dan aku akui pembahagian hasil negara adalah mengikut jumlah penduduk dan penduduk sarawak masih lagi sedikit berbanding kawasan Lembah Klang yang jauh lebih maju dan gah dengan bangunan pencakar langit. Tapi kenapa ada warga kampung aku masih jauh dari kemajuan ini? Kenpa? Kenapa? Tidak berpeluang untuk mengecapi kemajuan mahupun kesenangan dunia.

Mercu Tanda Kemegahan Bangsa Malaysia

Apa yang aku merapu ini, entahlah... bila tengok rumah yang dahulunya aku biasa lihat semasa sekolah tadika hampir 3 dekad yang lalu. Selepas merantau jauh hampir sedekad, aku rasa seperti terharu apabila melihat gambar ini, tak berubah langsung selepas 3 dekad dengan pembangunan dalam daerah aku semakin hari semakin menghilangkan identiti kampung yang pada satu ketika dahulu adalah sesuatu yang menjadi kemegahan warganya. Kampung aku yang jauh daripada hiruk pikuk kota memang sesuatu yang mendamaikan, tetapi gambar ini bukan mendamaikan, bukan menjijikkan, bukan mengharukan, bukan mengejutkan, bukan... bukan... bukannnnnnnnnnn. Kenapa aku tak boleh dapat istilah untuk gambar ini, fikiran aku kosong ka disebabkan terlalu sibuk dengan urusan dunia?

Sekadar Berkongsi Rasa dan Pandangan Kosong
Anak kampung Tian yang dibesarkan di kampung, apakah ada rasa dengan gambar ini? Aku bukan nak mengata, bukan nak menyalahkan sesiapa, bukan nak buang masa, bukan nak mengada-ngada. Aku pun pernah merasakan apa yang dimaksudkan dengan kesusahan dan keperitan hidup, aku bukan anak orang kaya tapi cukup untuk bekalan bonda mengecapi erti hidup di dunia. KECEWA... ya baru aku jumpa perkataan celaka yang aku rasa untuk gambar ini. Kenapa aku kecewa? Kenapa? Entahlah... aku tahu negara sudah jauh mengecapi arus pemodenan, hasil negara berbillion-billion dah... kenapa rumah ini masih sama seperti aku lihat 3 dekad yang lalu. Kenapa?

Rumah banglo macam ne banyak dijual di mudah, aku tak mampu nak beli.
Mungkin tunggu peruntukan macam kot nak buat rumah untukrumah kat
kampung aku... hahahahahahahahha

Nota Merapu:
1. PPRT merupakan antara usaha kerajaan untuk mengagihkan kemajuan demi semua lapisan masyarakat. Tak layakah isi rumah tersebut nak dapat PPRT?
2. Makluman rakan facebook, anak kepada pemilik rumah dah dapat PPRT, maknya rumah dah usang... tak payah PPRT, bantulah untuk membaiki rumah sedia ada... emmmm, aku tak mampu nak mengubah... iman yang lemah.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...