Wednesday, October 26, 2011

Tips Mudah Untuk Pelajar Mempelajari Sejarah (002)

Sebagai seorang guru yang sudah bergelumang dalam proses pembelajaran dan pengajaran di sekolah menengah khususnya matapelajaran sejarah, tips-tips untuk memahami dan meningkatkan penguasaan pelajar terhadap matapelajaran sejarah ini adalah data-data daripada pemerhatian dan pengalaman saya sendiri. Tips pertama, sila rujuk di Belajar Dengan Serius sebelum ini yang mana aspek sikap semasa belajar penting untuk memahami asas dalam satu-satu bab mahupun tajuk yang dibincangkan ataupun bab serta tajuk yang ingin diulangkaji oleh pelajar. 

Click Untuk Sumber Gambar
Selepas tips pertama dapat difahami, pelajar boleh meneruskan ulangkaji mereka dengan berasaskan tips kedua ini. Tips kedua ini dalam bahasa yang mudah ialah Bijak Menyusun dan Memilih Fakta Penting. Apa yang berkaitan dengan tips ini berkait rapat dengan isu-isu yang mewarnai kronologi sejarah dan gambar kulit buku disebelah boleh dijadi renungan. Adalah tidak mustahil penulis buku disebelah meletakkan fakta sejarah mengikut kepentingan utama yang mendasari penulisan beliau. Jika dikaitkan dengan peristiwa sejarah, contoh yang mudah ialah bagaimana masyarakat pada hari ini melihat perjuangan Tok Janggut, Datuk Bahaman, Mat Salleh, dan Rentap sebagai satu perjuangan yang luhur daripada anak watan yang tidak mahu bersekongkol dengan penjajah. Walau bagaimanapun, bagi penulis Barat sebelum era pasca merdeka, mereka dikategorikan sebagai penjenayah yang menentang pentadbiran negara.

Oleh yang demikian, isu fakta mana yang pelajar ingin fokuskan semasa mengulangkaji adalah penting. Susun dan pilih fakta-fakta yang dibaca melalui catatan ringkas dan renungkan kepentingannya dalam keseluruhan bab yang dipelajari. Secara ringkasnya, fakta-fakta penting ini sering dijelaskan secara berulang-ulang oleh guru di kelas semada proses pembelajaran dan pengajaran berlaku. Pelajar yang bijak akan dapat menelaah terlebih dahulu fakta-fakta tersebut sebelum guru menjelaskannya di kelas. Apabila pelajar dapat menyusun dan memilih fakta yang mereka fikirkan penting dalam mana-mana bab atau tajuk... itulah yang dimaksudkan oleh penulis buku di atas iaitu "Thinking Through History" bagi pendapat saya iaitu penting untuk pelajar menyusun dan memilih fakta dari setiap bab atau buku rujuka yang mereka baca. 

Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa melalui tips pertama iaitu Belajar dengan Serius pelajar akan bersedia untuk menyusun dan memilih fakta yang penting ini. Apabila pembelajaran dalam kumpulan dipratikkan, sikap yang tidak serius dan sering bercerita benda yang tidak berfaedah akan menjadikan tips kedua ini sebagai satu aspek yang kosong dan tidak bermakna. Apa yang perlu ditegaskan ialah pembelajaran yang berterusan dan kemahiran pelajar untuk memilih dan menyusun fakta pada peringkat awal akan kelihatan sukar... Ingat pepatah lama ada menjelaskan "Kalau Tidak Dipecahkan Ruyung, Manakan Dapat Sagunya". Jadi pelajar yang seringkali belajar dengan serius mudah untuk memilih dan menyusun fakta penting apabila sering diamalkan. 

SELAMAT MENCUBA!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...