Thursday, October 13, 2011

STANDARD GURU MALAYSIA 2011

Assalamualaikum WTH... Selawat dan salam kepada junjungan Nabi Muhammad SAW

Baru balik daripada menghadiri kursus Integrasi ICT dalam P&P dan Standard Guru Malaysia di Promenade Hotel Kota Kinabalu. Daripada 26 orang senarai peserta, hanya 24 orang peserta yang hadir termasuk saya yang menggantikan tempat rakan. Apabila berbicara pasal kursus, ini ialah kursus ke-4 sepanjang saya berkhidmat sebagai guru semenjak tahun 2003. ICT... apa kaitan dengan opsyen dan kelulusan saya? Ijazah sarjana muda pendidikan dengan sains sosial (Sejarah/Geografi)... dulu memang aku selalu dengar suara-suara magis yang menidakkan hubungannya, tapi sekarang pun ada walaupun kadangkala aku malas nak layan (Setiap orang ada kemahiran, kemahiran ICT dalam bidang pendidikan aku takda penanda aras dari mana-mana institusi, lainlah guru lulusan ICT atau graduan kejuruteraan komputer dan bla bla bla bla...)

Hahahaha, ada bah hubungan dia (loghat Sabahan), kalau mau buat P&P guna ICT untuk matapelajaran sejarah bagaimana? Soalan tu kena jawab... sebab tu yang attend kursus tak semestinya guru opsyen ICT, siapa2 pun boleh hattalah guru sejarah (sekarang mengajar geografi). Alamak! cerita melalut lak, lari dari matlamat asal... Baiklah, sebab apa yang aku mau post disini ialah benda formal, jadi penggunaan ayat bahasa Malaysia perlulah gramatis (walaupun aku ne taklah power sangat bahasa Malaysia termasuklah bahasa Inggeris dan bahasa Melanau. Hahahhahahahahahaha...

Pada tahun 2010, Kementerian Pelajaran Malaysia melalui mandat yang diberikan kepada Bahagian Pendidikan Guru telah melancarkan "Aplikasi Dalam Talian Instrumen Standard Guru Malaysia" di samping aplikasi "offline". Semua warga pendidikan perlu melengkap instrumen yang terdapat dalam aplikasi ini sehinggalah hujung tahun 2011 ini dan pekeliling yang berkaitan akan menyusul kemudian (seperti maklumat pegawai BPG) Bagaimana untuk mengakses aplikasi inilah yang saya ingin kongsikan di sini. Untuk memudahkan, cara mengakses ditunjukkan mengikut langkah dan gambar-gambar berikut:

Langkah 1: KLIK SGM_2011 
Guru-guru akan dapat mengakses laman rasmi Standard Guru Malaysia dan paparan penuh adalah seperti berikut:

Guru boleh klik ruangan yang dibulatkan... macam lipstik lak, hahahahahahahaha

Langkah 2 : Pengguna akan dibawa secara automatik ke halaman "Login" seperti gambar selama 1-5 saat bergantung kepada kelajuan internet anda (bukannya kelajuan angin). Kalau guna Broadband... digalakkan untuk akses pada waktu dinihari selepas tengah malam. Hehehehehehehe

Reka Letak Halaman LOGIN

Di halaman Login ini, No kad pengenalan guru-guru dijadikan sebagai ID pengguna dan KATA LALUAN adalah 4 nombor terakhir untuk kad pengenalan, contohnya kalau kad pengenalan 990909-12-1234, maka Kata Laluan ialah 1234.

Maklumat yang penting di sini ialah...semua guru yang mempunyai maklumat dalam EMISoNLINE dapat mengakses terus aplikasi (itupun kalau data EMIS sekolah lengkaplah - sekolah aku lengkap, jadi teda masalah). Kalau tidak lengkap, guru terpaksa mendaftar dahulu di bahagian DAFTAR PENGGUNA.

Oleh kerana post aku ne khusus untuk rakan2 guru aku di SMK Tun Fuad Stephens, Kiulu maka aku skip bahagian daftar pengguna ini. Walau bagaimanapun, seperti yang dimaklumkan oleh pihak BPG dalam taklimat asal, hanya guru sekolah yang ada data EMIS, maka pegawai-pegawai di Pejabat PPD, JPN, KPM, dan lain-lain perlu mendaftar sebagai pengguna.

Langkah 3 : Tukar kata laluan untuk keselamatan


Rujuk bahagian yang dibulatkan dengn warna hijau di sudut kanan atas gambar... ambil masa beberapa saat untuk menukar kata laluan seperti di ruangan yang disediakan. Rujuk gambar di bahagian kiri... Kenapa ada percampuran bahasa??? "Password" perkataan ne bahasa Inggeris ke perkataan bahasa Malaysia??? Aku pun tak tahu sangat bab bahasa ne... yang penting ialah isu keselamatan maklumat anda supaya tidak boleh diakses secara tidak berhemah, jangan lak terlupa kata laluan. Hehehehhehehehe

Selepas kata laluan baru diterima... gambar berikut akan dipaparkan dan bahagian Instrumen v yang perlu di klik oleh guru untuk memilih "standard" yang perlu diisi.


Langkah 4 : Isi Standard 1 yang mempunyai 26 soalan dari 3 kategori domain : Rujuk Gambar


Untuk menjawab setiap soalan daripada standard ini, pengguna hanya perlu klik pada bulatan kecil sebelum pilihan jawapan (seperti menanda jawapan di kertas soalan objektif - hahahaahahaaa, kalau tak tahu try je lah klik di mana-mana yang berfungsi)


Langkah 5: Isi Standard 2 yang mempunyai 21 soalan dari 8 kategori domain : Rujuk Gambar



Langkah 6 : Isi Standard 3 yang mempunyai 24 soalan dari 4 kategori kemahiran: Rujuk Gambar



Apa yang perlu diberi PERHATIAN ialah pengguna perlu habis menjawab setiap standard satu persatu dan klik butang HANTAR di bahagian atas kanan atau bahagian bawah kiri (CARI SENDIRI). Sekiranya pengguna tidak menjawab habis standard 1 dan terus ke standard 2 atau 3, data-data dalam standard 1 yang dijawab akan hilang. Jadi... pengguna boleh menghabiskan satu standard dahulu sebelum logout dan mengakses semula sistem pada masa kelapangan yang lain. 

Tapi untuk melengkapkan semua standard... masa sekitar 30-60 minit boleh diperuntukan sambil berfacebook atau berblog...


Langkah 7 : Selepas selesai mengisi semua standard atau salah satu standard, pengguna boleh melihat keputusan. SILA KLIK "BUTTON' Keputusan sebelah "Button" Instrumen v. Berikut ialah keputusan saya


Nah! Terpamparlah keputusan kita sebagai seorang guru... aku isi semua standard pada tarikh yang dipaparkan di ruangan tarikh iaitu 13-10-2011. Setiap keputusan boleh dicetak melalui butang cetak disebelah kanan setiap keputusan. Kemudian, jangan terpedaya dengan gambar, semua keputusan aku dah dipadamkan untuk mengelakkan salah faham dan sebagainya. 

Walau bagaimanapun... semua keputusan yang aku perolehi melalui aplikasi ini adalah ikhlas dari hati sebagai seorang guru. Bukan sebagai seorang penjawat awam...

Oleh kerana aku rasa dah hampir 80% bagaimana nak menggunakan aplikasi ini aku kongsikan, adalah perlu untuk pembaca atau guru-guru yang membaca ne untuk melengkapkan instrumen penilaian supaya pihak BPG mendapat maklumat yang penting dalam membuat halatuju pembangunan modal Insan guru kemudian hari... 

Warga Pendidikan di Malaysia perlu melengkapkan setiap instrumen dalam aplikasi ini, isi dengan ikhlas dan sekali lagi tolong klik link dibawah untuk mengakses aplikasi tersebut..


SILA KLIK TEMA HARI GURU 2011 INI:

UNTUK MENGAKSES APLIKASI "STANDARD GURU MALAYSIA" INI



"BERKHIDMAT UNTUK NEGARA"

Saya yang menurut perintah
Junaidi Bin Mohamed
SMK Tun Fuad Stephens
Beg Berkunci No 5
89259 Tamparuli
Sabah

4 comments:

  1. ID dan password anda tidak diterima. Sila cuba lagi...<---belum daftar sbg pengguna la ni kan... :(

    ReplyDelete
  2. Maksud dia data EMIS u orang tak lengkap tu... kena daftar dulu la. Click daftar pengguna

    ReplyDelete
  3. worait, jelas, nyata dan terang penerangan kau! nk isi sekarang! patut pon tak nampak keputusan! aiseyh, baru nk nengok! haha

    ReplyDelete
  4. Bagi ko 2 jelaslah... aku yang teruk nak jawab dengan guru di sekolah aku tau. Payah betul jenis malas membaca ne... hahahahahha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...