Saturday, October 29, 2011

Setiap Satu Benda Mempunyai Nilai

Aku mula melibatkan diri dalam dunia blog sejak Ogos 2009 dan banyak sudah blog yang buat dan delete... secara peribadinya kadang aku buat blog untuk seseorang dan ada blog yang masih bertapak di persada dunia maya dan ada yang masih tak berubah selepas aku serahkan blog kepada pemiliknya. Sebenarnya aku memang gila membaca blog sejak menjadi seorang pendidik dalam tahun 2003 dan banyak ilmu yang kita boleh dapat sekiranya meneliti dan melihat dunia ini dari sudut seorang blogger dan carilah blog yang penuh informasi dan menjadikan kita lebih berilmu (malahan, kiranya Emak aku boleh membaca dalam erti kata seorang yang berpendidikan... banyak blog yang aku cadangkan dengan beliau. LOVE MY EMAK)

Nilai Blog Aku (050611-291011)
Tengok gambar kat sebelah... selepas post pertama aku pada 5 Jun 2011, nilai untuk blog aku ini cuma RM1,092.1 sahaja. Hahahahaha! Kira macam kurang bernilai jika dibandingkan dengan nilai-nilai blog lain yang jauh lebih lama bertapak dan mempunyai nilai-nilai ilmu dan maklumat yang penuh berinformasi dan santai seperti Aidid Muaddib dan Blogserius yang sering aku baca dan ikuti setiap post mereka. Ikutkan hati, nak juga aku post link blog tu kat web dalam gambar... tapi tak pa lah sebab memang aku agak nilai 2 blog tersebut pasti jauh lebih tinggi dan aku penuh keyakinan berdasarkan maklumat entri yang penuh informasi dan merehatkan otak aku semasa aku melayari laman blog tersebut. Malahan pengunjung blog aku ini bolehlah singgah di sana dan click nama blog yang aku bagi link kat atas nama yang berwarna oren tu (Hitam dan Oren - 2 warna kegemaranku)

Click Untuk Lihat Senarai Semasa Nilai W
Kemudian cuba tengok pula gambar kat sebelah pula yang menunjukkan lamanweb yang mempunyai nilai mencecah jutaan ringgit dan nilai itu menunjukkan kadar trafik yang sering melayari laman-laman tersebut. Memang tidak dinafikan nilai goole menduduki ranking yang tertinggi, walau bagaimanapun... kedudukan dua buah laman yang kurang menarik bagi aku iaitu berita harian dan utusan pun mencecah jutaan ringgit. Banyak juga masyarakat yang masih membaca dan mendapatkan maklumat dari sana walaupun kadang-kadang maklumat yang terdapat dalam laman-laman tersebut menjengkelkan aku. Hahahahahaha!

Berbalik kepada tajuk entri kali ini... apa yang ingin aku tegaskan pada hujung minggu yang sibuk ini ialah tak kiralah benda itu dalam alam nyata atau alam maya, setiap satu itu mempunyai nilai tersendiri. Oleh itu pengguna jaringan sosial terutamanya perlu peka dan jangan meletakkan maklumat atau gambar sewenang-wenangnya kerana ia boleh dimanipulasi oleh sesiapa sahaja atau ia akan kekal dalam laman maya sehinggalah teknologi komputer dan internet ini tamat (bila tu? sesiapa pun takkan dapat bagi tarikh dan masa yang tepat kecuali ALLAH SWT). Akhir sekali, sempena hujung minggu yang sibuk dengan 4 assignment yang masih lagi aku ligat menaipnya di samping mengemaskini entri di blog ini...

Selamat berhujung minggu dan Selamat Datang Ke Tamu Besar Kota Belud.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...