Friday, October 21, 2011

Rumah Sewa

Semenjak aku mula posting di SMK Narinang, Kota Belud dalam tahun 2003... isu inilah yang paling malas aku nak urus. Apa lagi kalau melibatkan aktiviti angkat mengangkat barang dari rumah sewa lama ke rumah sea baru. Kira macam aktiviti pindah barang ne adalah benda yang paling last sekali aku nak buat. Kenapalah aku ne malas betul nak angkat mengangkat barang ne??? Entahlah, jangankan pindah rumah, mau balik masa bercuti pun isu packing baranglah yang paling leceh aku rasa... hahahahahahaha.

Lot T20 Taman Nikmat Kota Belud (Gambar tiada kaitan sebab aku dapat dari inforumah.net) merupakan rumah sewa yang ke3 dan terakhir aku di Kota Belud. Aku mula duduk di rumah tersebut semenjak Mac 2003 hinggalah November 2011 dan banyak kenangan yang tercatat dalam tempoh 6 tahun aku duduk di sana. Dari isu jiran hinggalah kes kecurian di taman dan karenah budak-budak pada waktu petang yang kadangkala mengganggu ketenteraman awam, hahahahahahahaha. Apa yang menarik tentang rumah ne adalah kedudukan yang strategik di tepi (corner lot) dengan jumlah parking kereta sehingga 4 kereta muat. Kemudian rumah memang luas seperti rumah-rumah taman lain di Kota Belud dan memang aku tak nafikan standard keluasan dan rekabentuk rumah di taman aku tinggal tu kira rare jugalah.

Walau bagaimanapun, apa yang pelik tentang kawasan perumahan tersebut ialah syiling setiap rumah yang bersambung dan tiada pemisah antara bumbung di bahagian syiling (maksudnya syiling semua bersambung antara setiap rumah). Semua ne pun aku dapat tahu bila heboh taman tempat aku tinggal sekitar April 2010 apabila rumah jiran aku kena panjat oleh BUDAK SYILING (gelaran kami kepada budak tu). Malam tu aku dan housemate keluar makan dan bila balik penuh dah kereta dan anggota polis depan rumah, kecoh gila masa tu, nasib ja budak tu tak kena tangkap. Kalau dapat aku rasa dia memang cari nahas... Nah! tu lah kenangan paling meriah selama aku duduk di rumah sewa tersebut di samping isu aku hilang kasut dan seluar jeans (Levi's 501 tuuuuu) dek penangan budak-budak sial yang datang melepak kat rumah. Sumpah, kalau aku jumpa balik tu budak khususnya di Bumi Kenyalang... memang aku bagi 3 das sekurang-kurangnya (ayat pendendam).

Baiklah... mulai November 2011, aku akan berpindah ke rumah baru di Taman Gunung Emas Tamparuli Sabah dengan jarak sekitar 15km dari sekolah. Alhamdulillah, dapat juga aku rumah seperti rumah sewa aku di Kota Belud walaupun beza sewa adalah sekitar RM150. Semenjak berpindah sekolah... aku terpaksa memandu sekitar 2 jam (berulang alik) dan keadaan ini boleh dianggap rare jugalah di Negeri Sabah dan Sarawak berbanding Semenanjung. Kenapa berbeza... bagi aku gaya hidup dan kemudahan jalan yang menjadi faktor penting kepada perbezaan tersebut.

Kopak juga poket aku pasal rumah sewa Taman Gunung Emas tu, celaka! Mana tidaknya, aku habis RM2XXX.XX termasuk deposit 2 bulan + sewa bulan November + Cagaran Bil + Duty Stamp (Kurang lagi duit budget kahwin, wakakakakakakakaka). Apa boleh buat, kalau aku masih berulang alik Kota Belud - Sekolah... makin aku tension dengan keadaan sekitar yang sudah kurang memberi motivasi dan bagi aku sampai sudah masa untuk pindah rumah. Terpaksalah!!!

2 comments:

  1. Kopak jugala mula2 tapi lagi jimat dr ulang alik ke kb..belila rumah ba...investment juga tu..hehehe..balik kampung nti jualla balik...hehe...

    ReplyDelete
  2. sudah beli di Cybercity ma... hahahahahaha! Tp ndak sudah mau pindah balik ne. ekekekeekekekke

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...