Friday, October 28, 2011

Permainan Futsal untuk Mengisi Masa Lapang

Click Untuk Maklumat Lanjut
Sebenarnya sejarah permainan futsal dalam kronologi hidup aku boleh dikira sangat sedikit dan hanya terlibat dalam permainan futsal yang sebenar selepas berpindah ke sekolah baru pada pertengahan tahun 2011 ini. Sebelum ini hanya bermain bola sepak secara sambilan dan lebih senang untuk duduk di rumah dan terperap di depan komputer. Walau bagaimanapun, aku lebih selesa untuk menglibatkan diri dalam aktiviti sekolah yang bagi aku selain dapat mengeratkan hubungan silaturrahim antara rakan-rakan di samping menyihatkan badan. Banyak perkara yang berkaitan dengan permainan futsal bila di google kan dan sejarah tentang permainan ini boleh dibaca dengan lebih lanjut di Laman Rasmi FIFA dan Laman Rasmi Pengasas permainan iaitu uncle Juan Carlos Ceriani yang telah memperkenalkan sukan futsal dalam pertandingan belia di Montevideo, Uruguay dalam tahun 1930. Selepas itu banyak persatuan futsal ditubuhkan hinggakan ke secara ceruk dan Komuniti Futsal Malaysia menjadi medan golongan peminat futsal tanahair berkumonikasi. 

Aku biasa bermain permainan ala-ala futsal ini semasa belajar di Universiti Malaysia Sabah dalam tahun pertama dan kedua pengajian dan pada masa itu dimainkan di kawasan parking kereta kolej dan belum wujud lagi gelanggang futsal di sekitar Kota Kinabalu. Perbezaan yang paling ketara ialah penggunaan selipar jepun atau bata untuk dijadikan tiang gol tanpa penjaga gol (aku rasa lebih selesa panggil pengawal gol sebab ada budak bingung yang asyik berdiri depan selipar atau bata tu sepanjang masa, macamana nak skor sebab objektif bukan menjaringkan gol tetapi memastikan bola tu terkena selipar atau bata). Walau bagaimanapun, tidak boleh aku nafikan semenjak aku bergelar remaja sehingga ke hari ini dan melibatkan diri dalam permainan futsal ini, kesimpulan yang aku buat ialah, manusia ini lemah dan banyak sikap menarik akan dapat diperhatikan jika dibuat pemerhatian dan menyusun data-data tentang sikap manusia.

Kasut Idaman Aku
Aku ada pasang angan-angan nak beli si kawan sebelah ne selepas pindah ke rumah sewa di Tamparuli dalam masa terdekat. Kaler hitam dan mudah disimpan di rak atau di mana-mana yang aku mudah untuk cari. Apa lagi yang mudah ialah, aku tak payah cuci dan simpan sahaja di bawah pancaran matahari untuk kesihatan kasut ini nanti. Hahahahaha! (Ayat Pemalas).

Bola Futsal
Kemudian... bola futsal pun aku nak beli juga kalau ada baki duit untuk bayar yuran pengajian dan kalau takda masalah semasa aku main ne sepanjang masa bertugas di SMK Tun Fuad Stephens Kiulu ini nanti. Sebab tu gambar bola berkelip-kelip dan tidak mantain macam gambar kasut kat atas kerana kalau ada... kalau takda... dan kalau ada masalah... tak lah aku beli bola tu. Hahahaha! Apa yang paling menarik minat aku ialah adanya meja Ping Pong dan hanya memerlukan sewa RM5 sejam di pusat futsal yang kami selalu pergi. Lagipun aku ada set yang lengkap untuk permainan Ping Pong ini dan semasa kunjungan ketiga ke pusat futsal Tambalugu di Berungis Tamparuli aku main dengan rakan setugas dalam tempoh masa hampir 30 minit, cukup untuk tambah peluh dan menunggu masa untuk aksi futsal seterusnya. Lagipun dalam siri 2 perlawanan anjuran staff sekolah aku ne, terdapat 3 pasukan beraksi (korang tahulah kan macam aku cakap sebelum ini, banyak aksi berlaku dan secara relatifnya aksi kali ini kurang bergetah kerana kehadiran hanya melibatkan 70% guru-guru lelaki disebabkan kekangan masa dan tugas masing-masing). 

Walau bagaimanapun, kalau ada 30 orang cukuplah untuk kami bermain dalam tempoh masa 8-10 malam tanpa henti kerana sekolah aku sekarang memang dipenuhi dengan guru-guru dan staff lelaki. Bagi aku, apa yang lebih penting ialah dapat meningkatkan semula kecergasan dan mengukuhkan hubungan silaturrahim bersama-sama...betul ka???

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...