Thursday, October 27, 2011

Keindahan Kampung Aku Dari Lensa Kamera

Header Baru Blog Aku Mulai (271011 to Unknown)
Ramai daripada rakyat Malaysia khususnya masyarakat peribumi (Bumiputera) adalah berasal dari satu sudut daerah yang nun jauh di ceruk rantau yang mungkin sukar dihubungi atau telah mengecapi kemajuan negara sejak pasca merdeka. Apa yang baru tentang blog aku inilah yang ingin aku kongsikan di samping kampung halaman ku nun jauh di tengah bumi kenyalang yang sememangnya indah dan penuh dengan budaya bangsa. Selepas mendapat kebenaran daripada rakan facebook aku Asyril Ismail, aku kongsikan keindahan kampung halaman yang sememangnya aku sering tinggalkan kerana tanggungjawab dan tugas sebagai seorang pendidik (dulu aku bercita-cita nak jadi peguam atau pun pegawai tentera - sekarang aku jadi cikgu cabukkk dan aku tetap bersyukur dengan rezeki Allah SWT kurniakan). Selepas tak tahu nak buat apa, aku buat "header blog" aku berlatarkan sebahagian panorama indah kampung aku dari lensa kamera dan rakan yang aku maksudkan memang mempunyai kemahiran dalam aspek "photography".

Banyak pemandangan yang menarik sebenarnya boleh dirakamkan melalui lensa kamera sesiapa yang berkemahiran dan tidak semestinya di kawasan kampung sahaja. Walau bagaimanapun, jelas bagi aku keindahan kampung halaman aku ne melalui gambar-gambar yang rakan facebook aku ambil beberapa hari yang lepas. Gambar ini merupakan antara yang menarik dan aku jadikan header untuk blog aku sehinggalah aku tukar sekiranya aku mempunyai masa dan idea dalam aspek ini nanti. Walaupun aku sukakan aspek-aspek grafik dan multimedia, tapi takkanlah nak asyik tukar header kan. Hahahahahahahahahaha...

Kemudian gambar seterusnya aku ingin kongsikan dan memang tidak dinafikan struktur sungai yang terletak di tengah-tengah gambar ini merupakan gelanggang pertarungan aku dan rakan-rakan semasa zaman kanak-kanak dahulu. Walaupun kampung sudah mengecapi kemudahan air paip dan elektrik semenjak tahun 1970-an, sungai inilah yang menjadi tempat kanak-kanak sebaya aku pada masa itu untuk mandi dan berenang hingga mata merah macam burung gagak. Banyak jenis permainan yang sering dimainkan dan banyak yang dah aku lupakan sejak menjejak kaki ke alam remaja. Apa yang mak aku sering marahkan semasa zaman kanak-kanak aku di sungai ini menjadi kenyataan apabila aku sering buktikan otak aku masuk air semasa zaman sekolah menengah, hahahahahha... buktinya korang boleh baca post aku di sini. Walau bagaimanapun, keindahan sungai yang menjadi laluan perhubungan utama masyarakat di daerah aku kini sepi seperti gambar di sebelah selepas jalan raya berturap menghubungi semua kampung di daerah aku hingga ke bandar Mukah dan Sibu mulai tahun 2003. Sungai yang menjadi kebanggaan kami anak-anak kampung semenjak itu semakin dilupakan dan ianya hanya menjadi gelanggang kanak-kanak zaman sekarang semasa musim banjir kerana semakin hari sungai ini semakin cetek disebabkan jalan raya berturap menjadi tumpuan berbanding penggunaan sampan bermotor yang pada hari ini hampir tidak wujud ditelan kemajuan.


Gambar terakhir anda akan nampak identiti utama kampung halaman aku... dan dengan bilangan penduduk melebihi 4200 orang, penggunaan jambatan adalah identiti utama selain kewujudan jalan raya berturap dan bersimen. Jambatan ini menghubungkan hampir 70% kawasan kampung dan apabila tiba musim banjir, hanya kampung aku sahaja yang mampu bertahan walaupun sejak 40 dekad sudah berlalu, isu pemindahan mangsa banjir hanyalah isu pinggiran di daerah Matu ini. Gambar yang rakan aku ambil ini memang menarik dan apa yang lebih menarik ialah aku pun tak kenal (tak pernah jumpa, apalagi bercakap) dengan saudara Asyril Ismail ini. Pelik kan? Hahahahaha, beza umur dan kawasan membesar itu yang menyebabkan keadaan ini berlaku. Kampung aku seorang penghulu dan 6 orang ketua kaum, mana nak jumpa kecuali hari raya. Kemudian kalau berbeza umur tu memang confirm lah tak kenal sangat. Maklumat tentang kampung aku boleh rujuk di sini dan ketua kaum kawasan aku masih kosong? Ya ke? bila laman tu nak di update?

Walau bagaimanapun, terima kasih kepada saudara Asyril Ismail kerana sanggup berkongsi keindahan gambar kampung aku yang jauh di Sarawak. Pembaca boleh usha akaun facebook beliau dengan menekan nama beliau tu, bolehlah korang jadi facebook friend... Terima Kasih!

2 comments:

  1. Success... I Love my Kampung Tian..

    ReplyDelete
  2. Indah sungguh gambar atas tu...kampung sendiri memang selalu yg terindah di hati....Tahniah sb masih menghargai kampung halaman..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...