Friday, October 21, 2011

Hujan Lebat

Hujung minggu yang sibuk buat aku... walaupun sekarang masih lagi hari jumaat sekitar pukul 3.54 pm (Orang Sabah cakap jam 3.54pm - Aku pun bingung, hahahahahahaha). Gambar kat sebelah tu aku dapat dari laman yang berkaitan dengan bidang pertanian di Indonesia...anda semua boleh rujuk di Web Pertanian. Lawa kan gambar kat sebelah tu??? Kan... kan... kan... Hahahahahaha!

Sebenarnya aku tak tahu apa nak buat dalam hujan-hujan lebat ne, nak sambung kerja tentang assignment dan bahan pembentangan aku dah muak dah dari lepas sembahyang jumaat tadi. Sudah 3 hari berturut-turut hujan lebat melanda hidup aku, hahahahaha (ne termasuklah daerah Tamparuli, Kota Belud, Tuaran, dan Kota Kinabalu). Fuh! dalam masa 3 hari 4 daerah dah aku lalui secara keseluruhnya. Letih juga lah, kalau di Bumi Kenyalang, memang ne boleh dikategorikan sebagai rare berdasarkan keluasan setiap daerah.

Okay berbalik kepada hujan ne... banyak kelebihan yang boleh diperolehi kesan daripada hujan ne. Kadangkala ada juga pelajar aku cakap leceh pasal hujan ne masa kelas geografi, jawapan aku mudah je... Kalau tak hujan sejuta tahun kat kampung korang macamana? Jangankan sejuta tahun, sepuluh tahun pun korang dah merana jiwa dan raga? (Soalan mengugut kan? Macaman pendapat korang?) Memang la budak kat kelas boleh angin dengan soalan tu, aku peduli apa... aku kan cikgu yang memegang kuasa autority di kelas... wakakakakakaka (ayat kejam).

Dalam tempoh 3 hari hujan... kategori hujan perolakan mengikut pandangan aku yang dibekalkan ilmu klimatologi (sub kepada geografi) yang sedikit dan tak banyak. Aku yakin hujan yang berlaku tersebut adalah hujan perolakan walaupun awam "kimonolimbustas" jelas dan jelas ja. Hahahaha! Dari perjalanan aku balik ke Kota Belud dari sekolah hinggalah aku terperap kelmarin di depan Bank Simpanan Nasional (BSN) cawangan Tamparuli yang server down selama berjam-jam sehinggalah ke hari ini duduk melepak sambil menyiapkan tugasan pembentangan untuk esok petang. Apa kaitan post aku kali ini... tiada kaitan apa-apa, cuma aku SAKIT HATI dengan ASTRO, bila hujan ja takda line, bila hujan ja takda line... kurang kesedaran sivik ne ASTRO. Sebab tu matapelajaran Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan ditawarkan di sekolah hingga tingkatan 5!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...