Monday, October 24, 2011

Falsafah Pendidikan Kebangsaan


"Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara."

Sebagai satu asas kukuh melahirkan satu generasi yang berilmu pengetahuan tinggi, semua pihak perlu menggabung jalinkan satu persepaduan yang kukuh untuk mencapai matlamat ini. Walau bagaimanapun, konsep ilmu pengetahuan sering dipandang dari sudut yang sempit oleh masyarakat Malaysia secara relatifnya. Ini kerana ia sering memfokuskan kepada kejayaan dalam aspek pendidikan semata-mata tanpa mengaitkan kepentingan ilmu pengetahuan dalam aspek kerjaya, sukan, ekonomi, dan aspek-aspek lain dalam kehidupan seharian masyarakat. Malahan jika diselusuri kronologi pendidikan dalam negara sejak pra-kolonial lagi, pendidikan yang menerapkan ilmu dalam semua aspek kehidupan masyarakat sudah sebati dalam carta pendidikan masa itu. Oleh yang demikian, tidak boleh dinafikan bagaimana ibu bapa mewariskan kemahiran menjala ikan, mengaji al-quran, membaca, hinggalah kepada kemahiran dalam aspek pertanian.

Kenapa pula tajuk lain dan isi pengenalan lain ne? Hahahahaha... Biasalah kan, aku sering lari dari tajuk bila mengarang di blog ini. Ok... Bila aku habis menjaga kertas peperiksaan pagi ini, aku terfikir keadaan pelajar aku yang menjawab peperiksaan dan masa depan mereka dalam tempoh 10 tahun mendatang. Bukan kejayaan dalam peperiksaan atau menjejak kaki ke menara gading yang aku bayangkan... Tetapi kekalahan Manchester United 1-6 dalam perlawanan Liga Perdana Inggeris malam tadi yang aku fikirkan. Apa yang menarik ialah respon dalam kalangan pengguna jaringan sosial (facebook, twitter, dan youtube) sejurus lepas perlawanan berakhir. Watak Ramli yang begitu sinonim selepas pasukan Red Devil mendapat tajaan daripada syarikat makanan ringan berasaskan kentang dari Malaysia. Iklan tentang kejayaan anak Malaysia menjadi wira Red Devil hingga mengharukan ayahnya yang menonton perlawanan tersebut melahirkan respon yang pelbagai daripada masyarakat yang terlibat aktif dalam alam internet.

Secara peribadinya, aku beranggapan watak Ramli ibarat watak antangonis yang berjaya menidakkan watak antagonis ayahnya diakhir cerita. Mula-mula aku lihat iklan tersebut, sudah aku rasakan kejanggalannya apabila kepentingan ilmu pengetahuan hanya menjadi cebisan halus yang ditidakkan berbanding cita-cita yang bagi aku mustahil dicapai oleh rakyat Malaysia amnya dalam aspek sukan bolasepak dalam dekad-dekad mendatang. Mustahil untuk anak Malaysia menyinar di EPL dalam tempoh 3 dekad akan datang, tetapi tidak mustahil untuk anak Malaysia bermain di EPL untuk tempoh masa yang sama.

Apa yang menarik ialah ramai pengguna jaringan sosial mengaitkan kejayaan Manchester City dengan jaringan 6 gol tersebut dengan anak jiran Ramli yang cemerlang akademiknya semasa di alam persekolahan. Malahan ada yang mengaitkan anak jiran tersebut dengan kejayaan pemilik dan pengurus City yang bijak mencatur perlawanan. Bukan aku cuba mempersendakan kekalahan United atau watak Ramli di sini...cuma cuba untuk menjelaskan apa yang aku fikirkan tentang kepentingan ilmu pengetahuan yang menjadi set kepada sub set pendidikan. Bidang sukan berkembang pesat melalui ilmu pengetahuan dan kewujudan watak Ramli seolah-olah membawa anak muda ke alam fantasi bahawa mereka boleh sehebat Ronaldinho, Wyne Rooneey, Ronaldo Luis de Silva, Christiano Ronaldo, Pele, Gilberto Silva, Zenide Zidane, Beckham, dan lain-lain genius dalam bola sepak antarabangsa. Nama-nama gah yang aku sebutkan memang mempunyai latarbelakang pendidikan yang kurang memberangsangkan hinggakan ayam tambatan United iaitu Rooney sudah sedia maklum sebagai orang Inggeris yang lemah penguasaan bahasa ibundanya. Beliau hanya mampu bertutur dan gagal dalam aspek penulisan hingga ke tahap yang boleh dianggap menyedihkan...tapi ingat, beliau mempunyai ilmu yang tinggi dalam permainan bola sepak seperti Zinede Zidane yang bermula dengan menendang tin-tin di jalanan kesan daripada desakan hidup sebagai anak pendatang Algeria di bumi Perancis. Bolehkah anak Malaysia sehebat mereka? Arwah superMokh pun belum ada pemain negara setanding beliau...

Aku masih terfikir...adakah pelajar-pelajar aku sedar tentang kepentingan ilmu pengetahuan? Bukan hanya setakat kejayaan dalam pendidikan, orang yang berpendidikan tak semesti berilmu pengetahuan dan orang berilmu pengetahuan secara relatifnya (aku berani letak 98%) adalah berpendidikan. Ibarat watak Ramli yang ditewaskan oleh anak jirannya dalam alam persekolahan dan sekali lagi Ramli ditewaskan oleh anak jirannya semasa perlawanan malam tadi...walaupun ia hanya imaginasi pengguna jaringan sosial, apa yang penting ialah semua pihak dalam negara perlu bekerjasama dalam melahirkan generasi muda yang berilmu pengetahuan tinggi dalam arus perkembangan pendidikan negara...

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...