Tuesday, October 25, 2011

Bila Buta IT (Buat Kenyataan SUPER PALEOLITIK)

Buta mata tak nampak jalan di dunia. Kerana tidak nampak cahaya. Tidak tahu kemana hendak di tuju. Kehilir atau ke hulu. Selamatlah di dunia fana ini. Bila mana mata tidak buta. Melalui pengalamaan diri. Kerana jalan itu sudah biasa. Nah! tu ialah lirik lagu nasyid yang aku selalu dengar masa sekolah menengah sekitar tahun 1991-1995 dahulu. Apa yang paling aku ingat masa itu ialah bila aku paksa semua budak tingkatan 1 (Asrama Hang Tuah SMK Matu, Matu, Sarawak) menyanyi lirik nasyid tu berulang-ulang seorang sekali... Kalau nak tahu lirik penuh korang tengok di lirik nasyid yang aku rujuk sebelum buat post ini...Apa yang buat aku paksa bebudak tingkatan 1 nyanyi masa tu? Entahlah, ada juga member-member yang tahu aku ne jenis otak masuk air malas nak tanya dan dok sama-sama ketawa terkekeh-kekeh tengok budak-budak ulang-ulang nyanyi kalau lupa lirik. Mana tak budak-budak tu panas dan kenal aku sampai sekarang, silap kena penampar, sekali silap kena sekali penampar dan bayangkan ada budak kena sampai 20 dassss (gila punya pelupa). Kemudian yang aku rasa menyesal juga ialah budak-budak tu kena kejut tengah-tengah malam buta, mana nak ingat lirik... hahahahahahaha (kenangan zaman aku budak sekolah menengah).

Akaun Facebook Auntie Maria Virginia Semana
Apa kaitan dengan lirik tu? Masa tu aku dok syok dengar ayat buta mata tu je... jadi takda kerja aku buat kerja yang best kat asrama. Hahahahahahahaha! Gila punya otak masuk air teh dewan makan (Member aku cakap dalam bahasa Melanau ngan aku masa tu). Jadi post aku ne ada kaitan dengan lirik lagu tu lah secara relatifnya... Sebagai seorang guru yang lama berkhidmat dalam arena pendidikan negara, memang banyak yang aku dengar tentang kerjaya seorang guru ini dari sudut pandangan penjawat awam lain. Isu utama ialah bila Auntie Maria Virginia Semana yang telah menimbulkan kontroversi terhadap kenyataannya dalam laman facebook sebulan yang lepas. Kalau korang click nama dia kat atas tu... banyak dah perubahan yang dia buat (sorrylah Auntie, ko ubah status pun apa... link tu tetap tak hilang selagi ko tak deactive akaun tu). Walaupun beliau dah tukar nama dan hiddenkan banyak aspek dalam akaun beliau, sebenarnya banyak yang dah tahu tentang ko... termasuklah aku ne kan Auntie kan? Nanti payah lah nak pergi ke Hospital Likas di bahagian emergency tau, jumpa lak ngan Aunti tu. 
Akaun i-Neighbour Auntie Maria Virginia Semana

Buta IT adalah alasan yang paling aku rasa logik untuk tindakan bangang Auntie tu... dia ingat dia dah selamat dari kenyataan super Paleolitik yang dia buat, tapi korang masih boleh tengok betapa teruknya kesan daripada kebangangan (BUTA IT) beliau di sini:
(7) Dll forum, blog, web kalau korang cari
KENYATAAN SUPER PALEOLITIK... Aku rasa auntie ne seangkatan dengan Perak Man, Peking Man, dan Jawa Man lah kalau dari sudut sejarah. Hahahahahahahaha... Bila dah buta IT ne, banyak benda bangang orang buat. Apa yang aku buat ini bukan untuk melepaskan mengeruhkan lagi kedudukan beliau yang sudah nampak tekanan (dengar-dengar kena tindakan disiplin-kesian juga aku dengar kalau betul, dah nak pencen tu) atau nak heboh-hebohkan aib orang lain. Apa yang aku nak fokus di sini ialah kesan yang akan timbul sekiranya seseorang yang buta IT melepaskan kegeramannya di laman jaringan sosial ataupun teknologi web 2.0 pada zaman ini. Benda inilah yang aku sering utarakan kepada anak-anak buah aku dan si dia yang aku sayang sepenuh hati... hahahahahaha, nasib mak aku tak men facebook. Kalau tak teruk juga aku nak sound mak aku kan (MAK AKU MAK YANG TERBAIK DI DUNIA)... hehehehehehehe. 


4 comments:

  1. eeemmmmm...bikin panas juga tapi kena think positive..nanti ada pula jurang antara dua bidang ni..peace no war ja..nanti pandai melarat tu masalah..susah juga..

    ReplyDelete
  2. Sebab tu aku ulas tentang isu BUTA IT... hehehehehe, kesian juga Auntie tu. dengar-dengar kena tindakan disiplin

    ReplyDelete
  3. word of the day: paleolitik hhee

    ReplyDelete
  4. aku nk ambik paper julai la sejarah, aku tusyen ngn ko ek

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...