Tuesday, October 25, 2011

Tips Mudah Untuk Pelajar Mempelajari Sejarah (001)

Apabila berbincang tentang matapelajaran sejarah sebagai satu daripada matapelajaran teras di Peringkat PMR, SPM, dan STPM... adalah sesuatu yang menarik bagi saya semenjak menceburi bidang pendidikan sejak tahun 1998. Malahan apabila saya menamatkan pengajian sarjanamuda dalam tahun 2003, saya menjadi seorang guru sejarah tingkatan 6 (Sejarah Kertas 1 : Tamadun Dunia Sehingga Tahun 1800) sehinggalah saya dipindahkan ke sekolah lain tanpa hujung pangkal dan saya terus mengajar matapelajaran ICTL, Pendidikan Moral, Pendidikan Sivik, dan Sejarah Tingkatan 1. Pada masa itu, baru saya sedar... bidang pendidikan tidak meletakkan kedudukan seorang cikgu di tempat yang sepatutnya, tetapi cikgu yang sepatutnya meletakkan dirinya sendiri di tempat yang sepatutnya. Hahahahahaha, entahlah... sejarah percaturan kerjaya seorang guru adalah berbeza dan apa yang berlaku dari sudut pandangan saya tidak semestinya sama dengan guru-guru lain.

Click Untuk Sumber Gambar
Apabila melihat matapelajaran sejarah, ramai dalam kalangan pelajar sehinggalah kali terkahir saya mengajar matapelajaran ini sebelum PMR tahun 2011 ini melihat matapelajaran sejarah dari sudut yang sempit dan negatif. Tidak ada langsung istilah "Critical Thinking Through History" seperti yang saya paparkan dalam gambar di sebelah. Siapa mereka? Mereka bukan sejarawan... mereka adalah ilmuan pelbagai bidang yang menjadi entiti penting apabila kita menyelusuri denai-denai peristiwa sejarah penting dunia. Sejarah hidup mereka boleh dijadikan sebagai Tips Pertama yang amat berguna untuk belajar sejarah. Sejarah adalah satu kronologi peristiwa mahupun satu kronologi peristiwa yang dipilih dan disusun mengikut kelompok peristiwa atau tema-tema tertentu. Jadi pelajar perlu membaca dengan serius dan mendengar penerangan guru di kelas dengan serius... bukannya dok sibuk menjatuhkan hukum dengan cara guru mengajar. Kalau dok sibuk dengan idea kamu guru A lebih baik dari guru B... pergilah belajar di sekolah bapa korang sendiri... hahahahahahhahahahaha! Jadi Belajar Dengan Serius adalah tips asas yang perlu dijadikan matlamat dan bagi aku istilah main sambil belajar tu cuma sesuai untuk budak tadika... kalau korang budak tadika boleh la bermain sambil belajar. Tips pertama ini amat penting untuk membina asas yang kukuh dalam pengetahuan dan gambaran awal pelajar untuk mengetahui peristiwa yang lebih mendalam dalam mana-mana bab sejarah dari peringkat PMR hinggalah STPM.

Berdasarkan pemerhatian (Data-data yang aku kumpul sejak tahun 2003), ramai guru bukan guru sejarah melihat peristiwa Hang Tuah sebagai satu contoh sejarah yang tipu...erk! Celaka, tu perkara pertama aku fikir atau keluar dari mulut takda insuran aku... itu bukan peristiwa sejarah, tu sastera! Sebab itu isu kemerdekaan negara pernah menjadi isu yang bagi aku sebagai BODOH untuk dipertikaikan... sebab memang Negara Malaysia pernah dijajah, lainlah kalau nak tengok dari aspek sejarah secara sisipan tanpa melihat Malaysia sebagai sebuah negara... aku kata dijajah sebab Malaysia terdiri dari banyak negeri yang dijajah... yang sibuk bercerita tentang buku sejarah yang dipelajari di peringkat sekolah salah buat apa? Aku ada degree sejarah laaaaa... korang ada apa? Ada sejarah Hang Tuah? Hahahahaha... Kalau ada degree Geografi, Psikologi, Pentadbiran Awam, Malahan Sejarah pun aku sanggup kata korang salah kalau tak pernah mengajar sejarah di sekolah menengah. Aku dah mengajar sejarah Tingkatan 1-3 (2 Tahun), Tingkatan 4 (9 Tahun), Tingkatan 5 (6 Tahun), dan Tingkatan 6 (9 Tahun). Aku berani kata, mana nak cari fakta yang salah kat buku tu... kalau aku tengok fakta buku tu meragukan... aku akan bagitau pelajar terus (contohnya buku sejarah tingkatan 4 tidak ada menjelaskan langsung perkembangan ekonomi tamadun Rom-lepas tu apa jadah keluar dalam peperiksaan).

Hahahahahaha... melalut lagi, ingattttt tips pertama kena serius semasa membaca, mencatat nota, mendengar penerangan guru, dan semasa mengulangkaji soalan peperiksaan....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...